Hoop(niet vluchtelingen)

Ambonezen geen gelukszoekers

Eind jaren negentig van de vorige eeuw ben ik opgestaan tegen racisme, de discussie over het vluchtelingenproblematiek bracht dit met zich mee. In die tijd hadden we te maken in Nederland met veel mensen die vluchten voor de crisis in de Balkan. Er was angst, vooral voor het onbekende. Ook in Harlingen waar ik toen woonde. Allerlei verhalen van onder andere onze vrouwen lopen gevaar, en over criminaliteit brachten onrust. Maar zo ging het overal, en nu ook weer. Ik zeg niet dat iedereen die tegen een asielzoekercentrum is, een racist is. Er bleven weinig over van de spookverhalen, er kwamen geen ernstige gebeurtenissen voor. Het was de eerste stroom “vluchtelingenstroom” in de Friese havenstad, vertelde men toen. Maar zoals altijd is er in Nederland weinig besef van hun eigen geschiedenis. Twintig jaar eerder had men in Harlingen ook een stroom met vluchtelingen, uit Vietnam. Dat waren echte bootvluchtelingen, zeker honderd duizend mensen verdronken in boten bij hun vlucht uit Vietnam. De bewoners uit Harlingen kan je alleen maar prijzen hiervoor. Ik ben ook wel trots wat dat betreft dat ik in Harlingen ben opgegroeid. Alleen er is nu fellere weerstand, en dat kan ik begrijpen. Waarom leg ik straks uit, maar even terug in de geschiedenis.

Reawaruw Maluku4Maluku

Ambonezen geen gelukszoekers

Eind jaren negentig van de vorige eeuw ben ik opgestaan tegen racisme, de discussie over het vluchtelingenproblematiek bracht dit met zich mee. In die tijd hadden we te maken in Nederland met veel mensen die vluchten voor de crisis in de Balkan. Er was angst, vooral voor het onbekende. Ook in Harlingen waar ik toen woonde. Allerlei verhalen van onder andere onze vrouwen lopen gevaar, en over criminaliteit brachten onrust. Maar zo ging het overal, en nu ook weer. Ik zeg niet dat iedereen die tegen een asielzoekercentrum is, een racist is. Er bleven weinig over van de spookverhalen, er kwamen geen ernstige gebeurtenissen voor. Het was de eerste stroom “vluchtelingenstroom” in de Friese havenstad, vertelde men toen. Maar zoals altijd is er in Nederland weinig besef van hun eigen geschiedenis. Twintig jaar eerder had men in Harlingen ook een stroom met vluchtelingen, uit Vietnam. Dat waren…

View original post 1,750 more words

Leave a Reply

